مقالات

ارتودنسی در 40 سالگی امکان پذیر است ؟ [بررسی عوارض احتمالی]

شاید تا حدود دو دهه قبل کمتر کسی به فکر زیبایی دندان ها و لبخند خود بود به همین جهت ارتودنسی را یک هزینه اضافی میدانستند مگر در مواقعی که ناهنجاری های دهانی به قدری گسترده و پیشرفته بود که تکلم و یه بلع را با مشکل مواجه میکرد . همین افراد اکنون که به سنین بالاتر رسیده اند به فکر درست کردن و زیبایی فک و دندان های خود هستند اما سوالی که وجود دارد این است که آیا ارتودنسی در 40 سالگی هم قابل انجام است یا خیر ؟ به همین علت تصمیم گرفتیم تا موضوع مطلب تخصصی امروزمان را به ارتودنسی در بزرگسالی اختصاص دهیم و ببینیم اصلا قابل انجام هست و یا این که ممکن است عوارضی برای شخصی که میخواهد ارتودنسی کند داشته باشد ؟ آیا این عوارض دائمی اند یا پس از طول درمان رفع میشوند ؟ هزینه های آن چقدر است ؟

به این سوالات و سوالات دیگری از این قبیل در این مطلب پاسخ خواهیم داد . همچنین پیشنهاد میکنیم که مطالب تخصصی دیگر وبسایت ما مانند تعرفه ارتودنسی در علی آباد و معرفی متخصص ارتودنسی افراد لب شکری در گرگان را مطالعه کنید .

بهترین متخصص ارتودنسی بزرگسالان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان

متخصص ارتودنسی گرگان کودکان و بزرگسالان

تسلط به تکنیک های روز دنیا
خدمات: ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی دیمون ،

ارتودنسی همراه با جراحی فک و ناهنجاری های دهان و دندان

آدرس: بلوار نهارخوران – مابین عدالت 74 و 76 – ساختمان پارک رویال – طبقه اول
تلفن: 09901429006
وبسایت: www.drabdolahi.com
ایمیل:dr.f.abdollahi@gmail.com
اینستاگرام : dr.f.abdollahi

آیا ارتودنسی در 40 سالگی امکان پذیر است ؟

یکی از مشغولیت های ذهنی افرادی که در کودکی نتوانستند دندان های خود را ارتودنسی و درمان کنند ، و الان به سنین بالا رسیده اند این است که آیا ارتودنسی در 40 سالگی و بالاتر هم قابل انجام است ؟ اگر این کار را انجام دهند آیا مانند سایر افراد در سنین پایین جواب میگیرند و یا محدوده تایمی که طول میکشد تا درمان بر روی آن ها جواب دهد بیشتر از سایر افراد است ؟ در پاسخ باید بگوییم که ارتودنسی در سنین پایین یعنی حدود 10 الی 12 سالگی که دندان های شیری افتاده و بیشتر دندان ها دائمی اند ، بهتر جواب میدهد . اما این موضوع به معنای آن نیست که در سنین بالاتر امکان انجام ارتودنسی وجود ندارد . در هر سنی که شما تصمیم بگیرید میتوانید ارتودنسی را شروع کنید اما ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا به درمان پاسخ دهید .

عوارض ارتودنسی در سن بالا

نمیتوان گفت ارتودنسی در سن بالا عوارضی به دنبال دارد اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر درمانی اگر هزاران مزایا دارد ممکن است معایبی هم به همراه داشته باشد که ارتودنسی هم از جمله این موارد است . در ادامه عوارض ارتودنسی در 40 سالگی را بررسی خواهیم کرد پس باما همراه باشید . از جمله عوارض ارتودنسی در سنین بالا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. طولانی شدن دوره درمان و استفاده طولانی مدت از بریس های ارتودنسی
  2. افزایش هزینه ارتودنسی دندان به دلیل افزایش مشکلاتی از جمله پوسیدگی های دندان ها، عفونت لثه و آسیب دیدگی مینای دندان و …
  3. سخت شدن درمان و نیاز به جراحی فک به دلیل پیشرفت ناهنجاری ها و عدم انعطاف پذیری و شکل گیری دندان ها و استخوان های فک
  4. کاهش اعتماد به نفس در فرد و خجالت کشیدن از دیگران به دلیل قرار گرفتن بریس های ارتودنسی در روی دندان ها
  5. بروز و تشدید سر درد و همچنین احساس ناراحتی در صورت
  6. افزایش درد و ناراحتی های فرد و بروز حساسیت های دهانی از جمله زبان و لثه ها به دلیل وجود بریس و دستگاه های ارتودنسی در دهان
  7. امکان بازگشت مجدد ناهنجاری ها و عدم مطلوبیت درمان ارتودنسی
  8. احتمال از دست دادن یک الی چند دندان دائمی برای انجام ارتودنسی و خالی کردن فضای مورد نیاز در فک
  9. عدم نتیجه مطلوب و کارساز بودن ارتودنسی

هزینه ارتودنسی در 40 سالگی با هزینه ارتودنسی در کودکی متفاوت است ؟

یکی دیگر از سوالاتی که برای بسیاری از افراد در این سن و سال ممکن است که پیش بیاید این است که آیا هزینه ارتودنسی در 40 سالگی با هزینه ارتودنسی در کودکی متفاوت است ؟ هزینه کلی خود ارتودنسی چه در کودکان و چه در بزرگسالان یکی است اما عوامل مختلفی هست که ممکن است در قیمت نهایی تاثیر گذار باشد . برای مثال کودکان معمولا نیازی به درمان پوسیدگی ندارند چون دندان پوسیده ای ندارند اما در بزرگسالان هزینه هایی مانند درمان پوسیدگی دندان های قدیمی ، کشیدن دندان های اضافی در دهان ، انجام جرم گیری دندان ها پیش از ارتودنسی ، استفاده از برخی دستگاه های مخصوص ارتودنسی برای درمان های انحرافات فک و ناهنجاری های دیگر نیز به هزینه ارتودنسی اضافه میشود که در کودکان این هزینه ها وجود ندارد .

همچنین اگر در کودکان ارتودنسی حدود 1 سال یا بیشتر طول بکشد در بزرگسالان ممکن است این درمان تا 3 سال و یا بیشتر هم طول بکشد که خود این طول کشیدن مدت درمان موجب پرداخت هزینه های اضافی بابت ویزیت ، چکاپ ، لوازم ارتودنسی و … خواهد شد .

بهترین نوع ارتودنسی در 40 سالگی

دقیق نمیتوان گفت بهترین نوع ارتودنسی در 40 سالگی کدام نوع است این انتخاب بیشتر بستگی به میزان و شدت ناهنجاری دارد . اما معمولا موضوع دیده شدن ارتودنسی در بزرگسالان جزو بزرگترین معضلاتی است که بیش از 70 درصد افراد برای همین موضوع به سراغ ارتودنسی نمیروند . به همین دلیل میتوان گفت بهترین نوع ارتودنسی در بزرگسالی ، بریس های نامرئی هستند . این ارتودنسی های شفافند و به راحتی دیده نمیشوند . همچنین ارتودنسی های لینگوال یا داخل دهانی هم برای این افراد میتواند انتخاب خوبی باشد .

ارتودنسی در بزرگسالی به چه کسانی توصیه میشود ؟

آیا میدانید که ارتودنسی در بزرگسالی به چه کسانی توصیه میشود ؟ ارتودنسی در سنین بالا مثلا ارتودنسی در 40 سالگی به کسانی توصیه میشود که از کودکی مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان داشته اند و درمان نکرده اند ، کسانی که بر اثر تصادف و یا ضربه های ناگهانی فرم دندان هایشان تغیر کرده است ، افرادی که به مرور زمان و سایش بین دندان هایشان فاصله افتاده باشد و … .

ارتودنسی در 40 سالگی خطرناک است ؟

نه تنها اینطور نیست بلکه ممکن است از یکسری خطر های احتمالی هم جلوگیری کند .

ارتودنسی در بزرگسالی چقدر طول میکشد ؟

اگر ارتودنسی در کودکان نهایتا دو سال طول بکشد در بزگسالان حدودا 2 و نیم الی سه سال و حتی بالاتر طول میکشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.