دسته‌بندی نشده, مقالات

بهترین سن ارتودنسی کودکان

بهترین سن ارتودنسی کودکان : دندان های ما از حساس ترین عضو بدن ما هستند که لازم است در نگهداری و پاکیزگی آن ها بسیار کوشا باشیم . از سنین پایین که دندان های ما رشد می کند ممکن است به دلایل متفاوتی به صورت کج ، فشرده به هم و …. رشد کنند که علاوه بر آن که ظاهر لبخند شما و صورتتان را نامناسب می کند باعث می شود تا عملکرد دندان ها نادرست طی شود . و عمل مهم هضم به درستی انجام نشود که در پی آن مشکلاتی برای معده و دستگاه گوارش ما به وجود خواهد آمد .

از زمان قدیم تا به امروز روش های درمان مختلفی برای این مدل دندان اختراع شده است که از عمومی ترین و بهترین آن میتوان به ارتودنسی اشاره کرد که درمانی بسیار موثر بوده و اکثر دندان پزشکان آن را اولویت قرار می دهند . حال ممکن است برای افراد چنین سوالاتی پیش بیاید که پیش چه دکتری برویم ؟ و یا اینکه در چه سنی این درمان را انجام دهیم ؟ بهترین سن ارتودنسی کودکان چه زمانیست ؟ و …. که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم .

 

بهترین سن ارتودنسی کودکان

متخصص ارتودنسی کودکان

دکتر فاطمه عبداللهی

متخصص ارتودنسی کودکان

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان
تسلط به تکنیک های روز دنیا
خدمات: ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی سرامیکی ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی کودکان ، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی همراه با جراحی فک و نا هنجاری های دهان و دندان

  • آدرس: بلوار نهارخوران – مابین عدالت 74 و 76 -ساختمان پارک رویال – طبقه اول
  • تلفن: 09901429006
  • وبسایت: www.drabdolahi.com
  • ایمیل:dr.f.abdollahi@gmail.com
  • اینستاگرام : dr.f.abdollahi

بهترین سن ارتودنسی کودکان

بر اساس تحقیقات بهترین سن ارتودنسی کودکان در سن 7 سالگی اعلام شده است و همچنین بهترین زمان مناسب برای انجام ارتودنسی در کودکان را بین 8 تا 9 سالگی در نظر گرفته اند . دلیل آن که این سن را در نظر گرفته اند این است که چگونگی فرآیند رشد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی بخواهد به وجود آید به وسیله ی ارتودنسی از آن جلوگیری می شود و برطرف خواهد شد . و حداکثر زمان برای این کار در سن 10 تا 14 سالگی به بالاتر است چرا که در از این سن دندان ها دیگر رشدی ندارند و رشد فک و دندان ها کامل شده است به همین دلیل ممکن است افرادی که در سن بالاتری ارتودنسی را انجام می دهند به نتیجه دلخواه نرسند .

همیشه این را در نظر داشته باشید که پیشگیری بهتر ازدرمان است بنابراین لازم است تا قبل از ایجاد شدن مشکلات بیشتری در دندان ها به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در زمان درست و مناسب برطرف شود . برخی از متخصصان بر این عقیده اند که بهترین زمان برای دخترا در 8 سالگی و برای پسران در 9 سالگی است اما با این حال این زمان با توجه به نوع ناهنجاری دندان و فک می تواند متفاوت باشد .

ارتودنسی در سن بالا

بسیاری از افراد هستند که به دلیل غفلت ، در سنین بالاتری به سراغ دندان های خود و درمان ارتودنسی می روند . البته انجام این عمل در هر سنی ممکن است اما با توجه به این که در سنین بالاتر رشد فک و دندان ها کامل شده درمان آن ها کمی سخت تر و طولانی تر می شود .

در واقع اگر هدف از ارتودنسی در سنین بالا ردیف کردن دندان ها باشد در صورتی که از سالم بودن لثه های خود اطمینان داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید اما باید در نظر داشته باشید که اگر مشکلاتی در فک شما در این سن وجود داشته باشد ارتودنسی در این سن کمی پیچیده تر و در مواردی باعث می شود تا نتیجه ی دلخواه به دست نیاید البته در شرایطی هم وجود دارد که تغییرات فک امکان پذیر نمی باشد . بنابر این بهترین سن ارتودنسی کودکان از 7 تا 11 سالگی و در بزرگسالات هر چه زودتر بهتر است .

بهترین سن ارتودنسی کودکان

از کجا متوجه شویم کودک نیاز به انجام ارتودنسی دارد ؟

خوب مطمئنا بعضی از ناهنجاری ها را ما نمی توانیم تشخیص دهیم اما اگر مشکلات و ناهنجاری هایی در دندان باشد که در ظاهر هم نشان داده شود مطئنا با دیدن هم قابل تشخیص است . البته باید در نظر داشته باشد بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید چرا که تشخیص پزشک برای ما اولویت دارد . از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دندان های کودکان پیش بیاید موارد زیر است :

از علائمی که در ظاهر هم قابل تشخیص است میتوان به عقب  و جلو بودن فک پایین ، عقب بودن فک بالا ، فاصله زیاده دندان ها ، جفت نشدن دندان های پایین و بالا ، زود افتادن دندان شیری و …. اشاره کرد .

از ناهنجاری هایی که توسط پزشک تشخیص داده می شود می توان به تنگی فک بالا ، اپن بایت و … اشاره کرد . با این وجود هر زمان که متوجه نا هنجاری کودک خود شدید باید برای درمان اقدام کنید و دیگر به دنبال بهترین سن ارتودنسی کودکان نباشید .

بهترین سن ارتودنسی کودکان : کودکان از چه سنی می‌توانند از بریس ارتودنسی استفاده کنند ؟

زمانی که کودکی واقعا نیز به پروسه ارتودنسی داشته باشد، سن و سال مراجعه، ملاک و معیار قرار نمی‌گیرد. برنامه درمانی بستگی به نیازهای کودک دارد، و از یک کودک به کودک دیگر متغییر است. به عنوان مثال، بچه‌هایی که شکاف کام و لب دارند باید قبل از رویش اولین دندان‌های دائمی‌شان با کمک تجهیزات ارتودنسی مخصوص تحت درمان قرار بگیرند و دیگر بحث بهترین سن ارتودنسی کودکان در میان نیست .

بچه‌های دیگر ممکن است از ابتدای سن 6 یا 7 سالگی درحالی که تمام دندان های شیری خود را از دست نداده اند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. هدف از درمان زودرس در این سنین جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده است. کلیه این درمان ها شرایط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان های دائمی ایجاد می‌کند.

بیشتر کودکانی که به درمان ارتودنسی اولیه احتیاج دارند، بعدها برای تکمیل روند تراز دندان ها و فک خود، به بریس یا اقدامات اضافی دگیری نیز نیاز دارند. اما اگر درمان در مراحل اولیه و به موقع انجام شود، ممکن است اقدامات اضافی در آینده به میزان قابل توجهی کمتر باشد.

 

بهترین سن ارتودنسی کودکان

مراقبت های ارتودنسی کودکان

بعد از آن که دانستیم بهترین سن ارتودنسی کودکان چه زمانیست و اقدام به درمان ارتودنسی کردیم ، باید بدانیم مراقبت های ارتودنسی کودکان چه کارهاییست :

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن دندانها و بریس
  • استفاده از نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه
  • رژیم غذایی مناسب
  • رعایت نظم در مراجعات به متخصص

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.