مقالات

فضا نگهدار دندان چیست و چه کاربردی در درمان ارتودنسی دارد ؟

فضا نگهدار دندان چیست ؟

آیا میدانید که فضا نگهدار دندان چیست ؟ با کاربرد های آن آشنا هستید ؟ در این قسمت از مطلب میخواهیم شما را با این وسیله کاربردی دندانپزشکی آشنا کنیم . ممکن است که دندان شیری کودک شما زودتر از موعد بی افتد . این اتفاق سبب میشود که یا دندان کودک شما کج در بیاید و یا در آن جای خالی به اشتباه دندانی اشتباه رشد کند . در این زمان است که باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با نصب فضا نگهدار مانع از رشد اشتباه دندان در آن فضا شود . فضا نگهدارنده دندان در واقع با توجه به دندان و فک فرد به صورت اختصاصی برای هر کودک ساخته میشود و در چند مدل ثابت ، متحرک ، یک طرفه ، و دو طرفه وجود دارد .

کاربرد فضا نگهدار دندان چیست ؟

بسیاری از خانواده هایی که برای فرزندانشان فضا نگهدار تجویز میشود نمیدانند که این وسیله چیست و کاربرد فضا نگهدار دندان چیست ؟ نگرانند و مدام سوال میپرسند که چرا باید همچین چیزی بر روی دندان کودک ما نصب شود در حالی که دندان های او شیری است و می افتد . بسیاری از خانواده ها تصور میکنند که دندان های شیری اهمیت ندارند و چون بعد از چند سال می افتند و جای خود را به دندان های دائمی میدهند پس نباید برای شان هزینه کرد و آن را درمان کرد . اما باید بدانید که دندان های دائمی از دندان های شیری تاثیر میگیرند و اگر دندان های شیری کودک به موقع نیافتد و به موقع در نیاید و یا دندان های شیری بپوسد و درمان نکنید این عوامل بر دندان های ثابت آن ها هم تاثیر میگذارد .

کاربرد فضا نگهدارنده دندان این است که اگر دندان شیری کودک شما زودتر از موعد حال چه به دلیل پوسیدگی و یا آسیبب فیزیکی و یا هر مورد دیگری بیافتد جای خالی آن مشکلات زیادی را به وجود می آورد از جمله اشتباه رشد کردن دندان و یا کج رشد کردن آن . در این زمان از وسیله ای به نام فضا نگهدار استفاده میشود به صورتی که یک قاب فلزی در ایی که دندان افتاده است قرار میگیرد و سبب میشود تا دندان های بقلی به جای خالی این دندان تجاوز نکنند .

فضا نگهدار دندان در ارتودنسی کاربرد دارد یا دندان پزشکی ؟

یکی از سوالاتی که خیلی از خانواده ها میپرسند این است که فضا نگهدار دندان در ارتودنسی کاربرد دارد یا دندان پزشکی ؟ اگر در ارتودنسی کاربرد دارد یعنی باید به ارتودنتیست مراجعه کنند یا به دندانپزشک . نگرانی از این بابت است که خدایی نکرده مشکل جدی در رابطه با دندان های فرزندانشان وجود نداشته باشد . بیشتر دندان پزشکان از این وسیله برای رشد درست دندان های دائمی کودکان استفاده میکنند و چون معمولا دندان های شیری نیازی به ارتودنسی ندارند دیگر نیازی به مراجعه به ارتودنتیست برای رفع این مشکل وجود ندارد و همان دندانپزشک اطفال این کار را برای فرزند شما انجام میدهند .

هزینه فضا نگهدار دندان چقدر است ؟

یکی از موضوعاتی که خانواده ها را از درمان فضا نگهدار نگران میکنند و یکی از پرسش های بسیار مهم برای آن ها این است که هزینه فضا نگهدار دندان چقدر است ؟ هزینه این کار بستگی به این دارد که کدام مدل فضا نگهدار را انتخاب کنید و چند عدد نیاز باشد که برای فرزندتان استفاده شود . البته باید به این موضوع توجه داشت که هزینه نکردن برای این کار عواقب بسیار بدتر در بزرگسالی و بعد از رشد دندان های دائمی خواهد داشت . همچنین ممکن است هزینه های بیشتری در آینده مجبور باشید بکنید .

عوارض فضا نگهدار دندان

از موضوعاتی که خیلی از خانواده ها نگران آن هستند و به همین علت از گذاشتن فضا نگهدار برای فرزندانشان جلوگیری میکنند نگرانی از داشتن عوارض فضا نگهدار دندان برای کودکانشان است . اما نکته ای که پیش از این هم گفتیم و اکنون هم روی آن تاکید داریم این است که عوارض انجام ندادن فضا نگهدار بسیار بیشتر از انجام دادن آن است و بهتر است که درد و ناراحتی چند روزه آن را تحمل کرد اما برای بهبود رشد دندان ها این کار را انجام داد . البته خیالتان از بابت این راحت باشد که تقریبا میتوان گفت این مورد عوارض خاصی برای کودک شما ندارد .

فضا نگهدار برای دندان های شیری کاربرد دارد یا دائمی ؟

یکی دیگر از سوالاتی که بسیاری از افراد برایشان پیش می آید این است که فضا نگهدار برای دندان های شیری کاربرد دارد یا دائمی ؟ همانطور که گفتیم فضا نگهدار برای این است که دندان های شیری که زودتر از موعد مقرر می افتند و یا نیاز به کشیده شدن دارند جای خالیشان موجب بد رشد کردن سایر دندان ها نشود و به این جهت از فضا نگهدار استفاده میشود . در ارتباط با دندان های دائمی و دندان های بزرگسالان دیگر نیازی به استفاده از فضا نگهدارنده نیست .

فضا نگهدارنده دندان شیری چه مدت باید باقی بماند ؟

از مووعات دیگری که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول میکند این است که فضا نگهدارنده دندان شیری چه مدت باید باقی بماند ؟ ببینید عزیزان در رابطه با این موضوع همانطور که دار پاسخ به سوال ارتودنسی چقدر طول میکشد گفتیم که در افراد مختلف و با توجه به نوع نا هنجاری این پروسه متفاوت است در رابطه با فضا نگهدارنده هم همین است بیشتر بستگی به این دارد که کودک شما چند ساله است و چه میزان از رشد او گذشته . و به محظ این که دندان دائمی او به طور کامل رشد کرد دیگر نیازی به نگهداری فضا نگهدار در دهان کودک نیست و میتوان آن را برداشت .

آیا فضا نگهدارنده دندان درد دارد ؟

به طور کلی هر چیز خارجی که در دهان شما و بر روی دندان های شما قرار بگیرد موجب میشود که مقداری درد و ناراحتی در دهان و دندان های خود احساس کنید . اما مطمعن باشید که این درد و ناراحتی به سرعت و گاهی حیت پس از گذشت چند ساعت بر طرف خواهد شد و نگرانی از بابت این موضوع که آیا فضا نگهدارنده دندان درد دارد یا نه وجود ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.