مقالات

لق شدن دندان در ارتودنسی چه علتی میتواند داشته باشد ؟

لق شدن دندان در ارتودنسی

یکی از موضوعاتی که میتواند سبب رنجش خاطر و نگران شدن افرادی که به تازگی ارتودنسی کرده باشند شود ، لق شدن دندان در ارتودنسی است . در این مطلب میخواهیم ببنیم که علت این اتفاق چیست و آیا خطرناک است و باید سریع پیگیری شود و یا جزو پروسه ارتودنسی است . ما نگرانی بیماران در این خصوص را درک میکنیم اما باید بدانید که این لق شدن دندان با لق شدن دندان های شیری در کودکان متفاوت است و موجب افتادن دندان شما نمیشود . به طور کلی هر درمانی که برای ارتودنسی روی بیماران انجام میشود در کناز مزایا و خوبی هایی که دارد مشکلاتی هم ایجاد میکند . این مشکلات میتواند شامل درد و فشار و خارش دندان و لثه باشد و یا در موارد دیگر شامل همین لق شدگی دندان شود . در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با دلایل لق شدن دندان آشنا شوید .

لق شدن دندان در ارتودنسی

آیا ارتودنسی سبب لق شدن دندان میشود ؟

آیا ارتودنسی سبب لق شدن دندان میشود ؟ خیر قطعا اینطور نیست . صرفا ارتودنسی موجب لق شدن دندان نمیشود اما یکی از دلایل لق شدن دندان طی درمان ارتودنسی میتواند خود فرایند ارتودنسی کردن باشد . البته دلایل دیگری هم میتواند موجب بروز این اتفاق شود اما عمده دلیل آن میتواند همین باشد . در برخی موارد ممکن است به علت فشار زیادی که دندان ها در اوایل نصب ارتودنسی تحمل میکنند شما تصور کنید که دندان هایتان به خصوص دندان های نیش لق شده اند اما در مواردی واقعا دندان لق میوشد که در ادامه علت آن را بررسی خواهیم کرد .

آیا ارتودنسی سبب لق شدن دندان میشود ؟

علت لق شدن دندان در ارتودنسی

زمانی که براکت های ارتودنسی ثابت بر روی دندان ها شما نصب میشود و سیم کشی آن به طور کامل انجام میشود به خصوص در روز های اول دندان ها فشار زیادی را تحمل میکنند . در برخی مواقع ممکن است به علت تحمل این درد و فشار زیاد باشد که حس کنید دندان شما دارد لق میشود اما گاهی هم این لق شدن فراتر از چیزی است که شما حس میکنید و دندان شما واقعا لق شده است . این اتفاق چه زمانی رخ میدهد ، درست در زمانی که فک شما گنجایش کافی برای باز شدن دندان ها از یکدیگر را ندارد و یا در زمانی که دندان ها دارند فشار بیش از حد توانشان را توسط ارتودنسی تحمل میکنند این لق شدن اتفاق می افتد .

البته در مواقعی هم برخی از افراد که دندان هایی با ریشه ها پوسیده و یا سست و آسیب دیده دارند نمیتوانند فشار ارتودنسی ثابت را تحمل کنند و به همین جهت است که دندان های آن ها لق و در مواردی حتی بیافتد و یا مجبور به کشیدن آن ها شوید . اگر برای درمان و ارتودنسی دندان به یک متخصص ارتودنسی دندان مراجعه کنید پیش از انجام ارتودنسی این موارد را چک میکند تا در حین درمان این اتفاق رخ ندهد .

علت لق شدن دندان در ارتودنسی

درمان لق شدن دندان در ارتودنسی

شاید لق شدن دندان طی درمان ارتودنسی یک مشکل حاد و یک بیماری نباید اما برای درمان آن در علم ارتودنسی راه کار های زیادی وجود دارد . در ابتدا باید بررسی شود که علت رخ دادن این لق شدن چیست سپس به دنبال درمان آن باشید . اگر علت این لق شدن دندان فشار بیش از حد ارتودنسی به دندان باشد میتوان با کمی شل تر کردن سیم ها این مشکل را حل کرد . اگر علت کوچک بودن فک باشد میتوان با ابزار های مخصوص بزرگ تر کردن گنجایش فک این مشکل را نیز حل کرد.

اما گاهی مشکل از پوسیدگی دندان های شماست که نمیتواند فشار ارتودنسی را تحمل کند در این صورت اگر لق شدگی به حد زیادی برسد تنها چاره کار کشیدن آن است . به خصوص در افرادی که به دلیل استفاده از اسپری های تنفسی کورتون دار که موجب سست شدن ریشه دندان و آسیب دیدن خود دندان میشود در برخی مواقع اصلا ارتودنسی ثابت توصیه نمیشود . البته باید این نکته را مد نظر قرار دهید که ارتودنسی های متحرک و یا ارتودنسی های لینگوال به دلیل فشار کمتری که به دندان وارد میکنند در واقع لق شدن دندان در آن صفر است اما برای هر شخصی هم نمیتوان از ارتودنسی های متحرک استفاده کرد .

درمان لق شدن دندان در ارتودنسی

بهترین متخصص ارتودنسی دندان

همانطور که گفتیم در برخی از موارد لق شدن دندان در طی درمان ارتودنسی فقط یک حس است و در واقع فقط در هفته های علت به خاطر فشار اولیه ای که حس میشود حس لق شدن دندان را دارید اما در برخی موارد هم ممکن است به علت سهل انگاری متخصص ارتودنسی این مشکل پیش بیاید . مثلا این که سیم های متصل به براکت ها را بیش از حد سفت کرده باشند و یا زمانی که دندان ها از قبل پوسیدگی در قسمت ریشه داشته اند اما متخصص آن را بررسی نکرده باشد . به همین جهت است که حتما باید به یک متخصص خوب و کاربلد برای ارتودنسی دندان های خود مراجعه کنید .

پیشنهاد ما به شما مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی گرگان یعنی دکتر فاطمه عبدالهی است .

دکتر عبداللهی  متخصص ارتودنسی گرگان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان
تسلط به تکنیک های روز دنیا
خدمات: ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی همراه با جراحی فک و ناهنجاری های دهان و دندان

آدرس: بلوار نهارخوران – مابین عدالت 74 و 76 -ساختمان پارک رویال – طبقه اول
تلفن: 09901429006
وبسایت: www.drabdolahi.com
ایمیل:dr.f.abdollahi@gmail.com
اینستاگرام : dr.f.abdollahi

لق شدن دندان در دوران ارتودنسی خطرناک است ؟

نیمتوان گفت خطرناک است اما اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود ممکن است موجب آسیب دیدن دندان های شما شود .

دندان های کودکان بیشتر در طی درمان ارتودنسی لق میشود یا بزرگسالان ؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم بهتر است که تمام دندان های دائمی کودکان رشد کند بعد ارتودنسی شروع شود به همین جهت فرقی نمیکند کودک یا بزرگسال این اتفاق برای دندان های دائمی هر دو گروه ممکن است بیافتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.