دسته‌بندی نشده, مقالات

مراقبت از ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از متداول ترین روش های درمان نا هنجاری های فک و دندان می باشد که از سنین کودکی تا بزرگسالی انجام می شود . مراقبت از ارتودنسی برای داشتن یک لبخند زیبا پس از درمان بر کسی پوشیده نیست . هر چقدر در دوره درمان از ارتودنسی های خود بیشتر مراقبت کنید ، می توانید دوره درمان راحت تر و کوتاه تری سپری کنید و از بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز جلوگیری کنید . همانطور که تمام متخصصین ارتودنسی بیان می کنند بسیار مهم است که نکاتی را برای مراقبت از ارتودنسی های خود همیشه به یاد داشته و رعایت کنید .

هدف ما از نوشتن این مقاله آشنا کردن شما با روش های مراقبت از ارتودنسی و پس از ارتودنسی می باشد . با رعایت این روش ها طول درمان ارتودنسی شما کوتاهتر و همچنین راحت تر خواهد بود علاوه بر آن نتیجه ای که از درمان خود خواهید گرفت بهتر خواهد بود .

در ادامه همراه ما باشید تا با این روش ها آشنا شوید .

 

مراقبت از ارتودنسی

بهترین ارتودنتیست گرگان

دکتر فاطمه عبداللهی

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان

تسلط به تکنیک های روز دنیا

بهترین در پیاده سازی تکنیک های مراقبت از ارتودنسی

خدمات: ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی همراه با جراحی فک و ناهنجاری های دهان و دندان

و ارتودنسی کودکان در گرگان

  • آدرس: بلوار نهارخوران -بین عدالت 74 و 76 -ساختمان پارک رویال – طبقه اول
  • تلفن تماس منشی : 09901429006
  • وبسایت: www.drabdolahi.com
  • ایمیل: dr.f.abdollahi@gmail.com
  • اینستاگرام :
  • dr.f.abdollahi

مراقبت از ارتودنسی

مسواک زدن دندان‌ ها

مسواک زدن صحیح در مراقبت از ارتودنسی بسیار مهم است . زیرا وسایل ارتودنسی میزان تشکیل پلاک را در دهان افزایش می‌ دهد . نتیجه تشکیل پلاک ، بالا رفتن احتمال پوسیدگی دندان‌ ها و بیماری لثه است . رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان‌ ها در دوران ارتودنسی جلو گیری می‌ کند .

  •  ابتدا کش‌ ها و وسایل متحرک ، برای مثال هدگیر را بردارید .
  •  روش صحیح مسواک زدن به این شکل است که باید مسواک را با زاویه 45 درجه روی لثه قرار دهید . مسواک را با اعمال فشاری ملایم در فواصل کم به جلو و عقب حرکت دهید و هر دندان را حدود 10 ثانیه تمیز کنید .
  • سطوح خارجی و داخلی تمام دندان‌ ها را به روش فوق تمیز کنید . مسواک زدن سطوح جونده دندان‌ ها را فراموش نکنید و حتماً دندان‌ های عقب دهان را نیز مسواک بزنید .
  •  در پایان اطراف سیم‌ کشی را تمیز کنید ، ابتدا سیم‌ کشی دندان‌ های بالا و بعد پایین را مسواک بزنید . با احتیاط مسواک بزنید و مراقب باشید که براکت‌ ها یا سیم‌ ها را نشکنید یا خم نکنید .

استفاده از نخ دندان

نخ کشیدن پلاک را از بین دندان‌ ها و زیر خط لثه یعنی ناحیه‌ هایی پاک می‌ کند که مسواک به آن ها دسترسی ندارد . در واقع اگر نخ نکشید ، بیش از 40 درصد سطوح دندان تمیز نمی‌ شود . استفاده از نخ دندان یکی از مهم ترین مراحل مراقبت از ارتودنسی هاست . نخ را به شکل حرف C دور هر دندان بیاندازید و به آرامی روی کنار دندان بالا و پایین ببرید ، زیر خط لثه را نیز تمیز کنید . برای هر دندان از یک تکه نخ تمیز استفاده کنید .

تمیز کردن وسایل متحرک ارتودنسی

وسیله متحرک را از دهان خارج کنید و بین دندان‌ ها را به روش معمول تمیز کنید . سپس وسیله یا پلاک ارتودنسی را با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید و در پایان به خوبی آب بکشید . همچنین حتماً ناحیه‌ هایی از لثه را که زیر تجهیزات ارتودنسی قرار می‌ گیرد ، نیز مسواک بزنید . برای مثال اگر دندان‌ های بالا تحت درمان ارتودنسی قرار دارد ، مسواک زدن سقف دهان را فراموش نکنید . این کار در مراقبت از ارتودنسی بسیار موثر است .

تغذیه در دوران ارتودنسی

غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید . میوه و سبزیجات تازه خوراکی‌ های مفیدی هستند ، هرچند بهتر است گونه‌ های نرم‌ تری انتخاب کنید . گاز زدن یک سیب سفت ممکن است به بریس آسیب بزند ، اما اگر آن را خرد کنید ، می‌ توانید با خیال راحت از میل کردن این میوه خوشمزه لذت ببرید .

تنها زمانی که غذا خوردن در دوران ارتودنسی برایتان دشوار می‌شود ، هنگامی است که دندان‌ها پس از سفت کردن سیم‌ ها یا قرار دادن یک وسیله جدید حساس و دردناک می‌ شود .

غذاهای چسبناک و سفت مانند آدامس در دوران ارتودنسی ممنوع است ، چون ممکن است این مواد به براکت‌ ها و سیم‌ ها آسیب بزند و به این ترتیب در روند درمان اختلال ایجاد شود . همچنین نوشیدنی‌ ها و غذا های اسیدی یا حاوی قند بالا نیز باعث تشکیل پلاک می‌ شود و سلامت دندان‌ ها را به خطر می‌ اندازد .

رعایت برنامه غذایی می تواند در مراقبت از ارتودنسی های شما تاثیر بسزایی داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.